Harder zwemmen dan ooit..

Voor veel zwemmers en trainers draait het erom dat zwemmers bij wedstrijden harder gaan dan ooit te voren. Vooral in de leeftijden tot 14-17 jaar gebeurt dit regelmatig, maar als de zwemmer daarna wat ouder wordt, wordt het zwemmen van een PR vaak lastiger. Zwemmers kunnen hierdoor gedemotiveerd raken en ook trainers staan soms het de handen in het haar.

Het zwemmen van een PR is een resultaat- of prestatiedoel. Een resultaatdoel is een doel dat zich focust op het resultaat van de race, zoals bijvoorbeeld een eindtijd onder de minuut of een 1e plaats. Naast resultaatdoelen bestaan er ook procesdoelen. Deze procesdoelen zijn doelen die gaan over het zwemmen zelf, bijvoorbeeld het technische doel ‘4 vlinderkicks na ieder keerpunt’ of het tactische doel ‘de 3de baan van een 100m gaan versnellen’.

Het is belangrijk dat zwemmer en trainer naast resultaatdoelen ook procesdoelen stellen. Bedenk samen welke dingen in het proces (bijv. techniek, keerpunten, raceverdeling, slagfrequentie) verbeterd kunnen worden, zodat uiteindelijk ook het resultaat beter wordt. Je hebt namelijk procesdoelen nodig, zonder verbetering in het proces kan een zwemmer niet harder zwemmen. In de jongere jaren gaat het verbeteren van het proces door groeien zo goed als ‘vanzelf’. Op het moment dat zwemmers uitgegroeid zijn, stopt dit ‘automatische’ verbeterproces. Daarom is het ook belangrijk om ook op jonge leeftijd al met procesdoelen aan de slag te gaan, zodat trainer en zwemmer weet wat het belang van de procesdoelen is.

En nog een groot voordeel: procesdoelen houden jou of je zwemmers gemotiveerd! Als het tijdens een race lukt om daadwerkelijk 4 vlinderkicks te maken na alle keerpunten én het lukt om de 3de baan te versnellen, dan weet je dat je je doelen hebt gehaald en dat je weer een stapje dichterbij je resultaatdoel bent.

Dus ondersteun je zwemmers of jezelf en begin met het stellen van procesdoelen tijdens je races. Dan bereik je uiteindelijk wat iedereen wil, namelijk een PR zwemmen!

Zwemmend slapen? Win een pool dekbedovertrek van Snurk!

Zwemmend slapen? Hoe gaaf is deze pool dekbedovertrek van Snurk! Wij van VENAVI zijn in ieder geval fan.

Heb jij altijd al willen slapen in een zwembad? Dat kan! We mogen in samenwerking met Snurk een dekbedovertrek weggeven. Deel deze post, like onze facebook-pagina en vertel ons waarom jij na het zien van dit bericht echt niet langer zonder pool dekbedovertrek kunt. Het origineelste antwoord krijgt deze dekbedovertrek in een maat naar keuze (kijk op www.snurkbeddengoed.nl voor de beschikbare maten). Je kunt reageren tot 22 november. Na die datum maken we bekend wie gewonnen heeft. Blijf de VENAVI site en onze facebook-pagina dus goed in de gaten houden!

foto dekbed foto dekbed 2 dekbed 3 dekbed 4

Ciko66 ingewijd in de geheimen van de inspanningsfysiologie

Op dinsdagavond 3 november was VENAVI te gast bij atletiekvereniging ciko66 in Arnhem. We hebben een enthousiaste club trainers en lopers ingewijd in de geheimen van de inspanningsfysiologie. Begrippen rond de verschillende energiesystemen, herstelduur, overload en supercompensatie passeerden de revue. Op hun site is te lezen dat het een succes was, zie onderstaande link! Begin 2016 zullen we opnieuw een lezing verzorgen bij ciko66, dit keer rond mentale weerbaarheid.

http://www.ciko66.nl/ledenavond-een-succes/

psychologische oorlogsvoering

Mentale aspecten spelen een grote rol bij sportprestaties. Je maximale niveau behaal je als je je fysieke, technische, tactische en mentale vaardigheden optimaal kan inzetten. Op dat moment stijg je boven jezelf uit en presteer je naar jouw optimale kunnen.

Kun jij je optimaal focussen of laat je je makkelijk uit het veld slaan door de psychologische oorlogsvoering van je tegenstander? Beoefen jij misschien zelf psychologische oorlogsvoering uit zoals deze topschaker? https://youtu.be/OE_Vc2axnnM

Je kunt zelf invloed uitoefenen op het bereiken van die ideale prestatie. Mentale aspecten kun je namelijk trainen. Wij kunnen je helpen met het trainen van jouw mentale vaardigheden waardoor je nog beter kan presteren. Geïnspireerd? Kijk op onze website of mail naar info@venavi.nl voor meer informatie.

Inspanningsfysiologie: het lichaam tijdens het sporten

Wat zijn we weer betrokken bij een leuke klus! VENAVI herziet een module rond inspanningsfysiologie voor een van de bekendste opleiders van Nederland. De module die we herzien is voor HBO studenten hartfunctielaborant. In hun werk is het belangrijk om te weten hoe het menselijk lichaam werkt en hoe het lichaam reageert op inspanning. Voor zwemtrainers geldt precies hetzelfde. Om zwemmers conditioneel beter te laten worden, is het belangrijk om te begrijpen wat voor effect training op het lichaam heeft. Wist je bijvoorbeeld dat je lichaam tijdens inspanning 20x zo veel zuurstof kan verbruiken als tijdens rust? Wil jij ook wel je kennis rond inspannings- en trainingsfysiologie updaten, kijk dan op de site van VENAVI voor onze mogelijkheden. Natuurlijk bieden wij ook trainingen op maat aan. Wil je meer weten? Vraag vrijblijvend meer informatie via info@venavi.nl .

Een gezond lichaam kan niet zonder gezonde geest

Vandaag stond het onderstaande bericht op de website van de NOS. Goed dat hier aandacht voor is!

http://nos.nl/artikel/2061692-groothuis-wil-sportwereld-beter-laten-omgaan-met-depressies.html

Je mentale welzijn is namelijk van grote invloed op je (top)sportprestaties. Mentale aspecten dragen bij aan het leveren van een topprestatie. Je maximale niveau behaal je als je je fysieke, technische, tactische en mentale vaardigheden optimaal kan inzetten. Op dat moment stijg je boven jezelf uit en presteer je naar jouw optimale kunnen. Je kunt zelf invloed uitoefenen op het bereiken van die ideale prestatie. Mentale aspecten kun je namelijk trainen. Daarbij is het van belang om niet puur stil te staan bij het verbeteren van je prestaties, waar vaak op wordt gefocust bij mentale training voor (top)sporters, maar om ook aandacht te hebben voor hoe jij je voelt. Je kunt niet optimaal presteren als je zelf niet lekker in je vel zit. Depressieve gevoelens, angst, faalangst, stress, piekeren en niet goed slapen zijn voorbeelden die invloed hebben op je algehele welzijn en je prestaties. Ook de aanwezigheid van blessures kan voor veel stress, angst en bijkomende klachten zorgen. Dit terwijl juist stress van negatieve invloed is op je herstel. Wist je dat je met behulp van gerichte coaching en mentale training kunt werken aan een betere stresshantering? Ook kunnen mentale oefeningen je helpen om tijdens het herstelproces minder achterop te raken. Dit door bestaande ingeslepen bewegingspatronen in je hoofd te blijven herhalen zodat deze niet vervagen in de periode dat je niet kunt trainen.

Weet jij welke mentale aspecten bijdragen aan een topprestatie? Onder andere deze:

Uit onderzoek is gebleken dat je betere prestaties neerzet als je plezier ervaart in je sport en je geen angst hebt om te falen of niet te bereiken wat je wilt bereiken.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij plezier in het zwemmen? Ben jij je angsten de baas of zijn zij jou de baas?

Wil je met mentale training aan de slag? Om je prestaties te verbeteren, lekkerder in je vel te komen zitten of om sneller te herstellen na blessures? VENAVI biedt zowel individuele coaching en training als bijvoorbeeld een lessenreeks voor jeugdige (top)sporters. Informeer naar de mogelijkheden via info@venavi.nl of bekijk onze website www.venavi.nl

 

Hoe staat het met jouw zwemkennis?

De borstcrawl-doorhaal: wel of geen S-beweging?

Weet jij het antwoord?

Een van de vaste opdrachtgevers van VENAVI is de KNZB. Op dit moment zijn we als docent betrokken bij de opleiding trainer wedstrijdzwemmen 2. Wat een enthousiaste trainers to be! Vanochtend opdrachten nagekeken en morgenavond weer cursusavond. Hoe staat het eigenlijk met jouw trainerskennis? Is deze up to date? Bekijk de website van VENAVI voor de nascholingsmogelijkheden die VENAVI biedt. Natuurlijk verzorgen wij ook op maat gemaakte nascholingen. Wil je meer weten? Vraag vrijblijvend meer informatie via info@venavi.nl .

Waarom een zwemanalyse (laten) doen?

Zwemmen is een technische sport. Om technisch beter te leren zwemmen is het noodzakelijk om feedback te krijgen. Trainers geven zwemmers tijdens de trainingen techniekaanwijzingen die zwemmers dan toe proberen te passen. Om een optimaal leereffect te bereiken zullen techniekaanwijzingen steeds opnieuw herhaald dienen te worden om zo de techniek steeds verder bij te schaven. In de praktijk blijkt soms lastig deze aanwijzingen op het goede moment en vaak genoeg te geven. Regelmatig loop je als trainer of zwemmer tegen dingen aan die het lastig maken om een techniekaanwijzing te geven of deze in de praktijk toe te passen, voorbeelden hiervan zijn:

  • Het is onduidelijk wat de oorzaak is van een foutieve slag van een zwemmer
  • De zwemmer begrijpt niet wat de trainer met de feedback wil zeggen
  • De zwemmer heeft het gevoel dat de aanwijzing van de trainer al goed uitgevoerd wordt
  • Wat er onderwater gebeurt is voor de zwemmer en trainer onduidelijk

Al deze punten zijn te ‘verhelpen’ met een zwemanalyse waarbij gebruik wordt gemaakt van video-opnames. Door gebruik te maken van onder- en bovenwater opnames kunnen zowel trainer als zwemmer beter zien wat de verbeterpunten zijn. Een van de positieve punten aan het werken met video-opnamen is dat de beelden herhaaldelijk afgespeeld kunnen worden waardoor de slag goed geanalyseerd kan worden. Het vertraagd afspelen van de beelden geeft daarbij nog beter zicht op de verbeterpunten. Onderwateropnames maken het mogelijk om goed zicht te geven op wat er onder water gebeurd. Voor trainers op de kant is dit met het blote oog niet goed waar te nemen. Door de inzet van videoanalyse kan hier dus veel gerichter feedback op gegeven worden. Hierdoor is het dus makkelijker te achterhalen wat de oorzaak van de foutieve slag van de zwemmer is.

Naast het feit dat video-analyses de trainer en zwemmer een extra paar ogen geven, zijn video-analyses ook een hele krachtige manier van feedback geven. De zwemmer kan namelijk met eigen ogen zien wat de verbeterpunten zijn, waardoor hij of zij het begrijpt en het kan aanpassen. Dit kan herhaaldelijk gedaan worden tot de zwemmer zich de beweging echt eigen gemaakt heeft. Door het zien van de verbeterpunten, het horen hoe het beter kan en dit vervolgens te doen leert de zwemmer sneller maar ook effectiever.

Zwemanalyses hebben veel voordelen en daarom is het voor verenigingen, trainers en zwemmers belangrijk om ze regelmatig terug te laten komen in de jaarplanning. Niet iedere vereniging heeft echter de specifieke expertise en kennis om de analyses goed uit te voeren. VENAVI kan verenigingen hierin ondersteunen. Met onze gedegen kennis van de zwemtechniek en trainingsleer kunnen wij goede en waardevolle techniekanalyses verzorgen. VENAVI kan analyses bij de vereniging uitvoeren. Om nog meer uit de zwemanalyses te kunnen halen bieden wij ook nog een zwemtechniekcursus voor trainers, zodat zij nog optimaler met de zwemmers aan de slag kunnen met de aanwijzingen die uit de techniekanalyse komen.

 

 

De zin en onzin van voeding in de sport

Voeding is een veel besproken onderwerp, sla een willekeurig tijdschrift open en je wordt ermee overladen. Wat je leest staat soms echter loodrecht tegenover elkaar en kan je flink in verwarring brengen. Is melk nu goed voor je of toch juist niet? Glutenvrij eten, is dat een hype of bevat het een kern van waarheid? En superfoods, zijn die nu echt zo super of juist niet? Met zo veel verschillende berichten is het niet altijd makkelijk uitvinden wat nu gezond is.

Als sporter vraag je veel van je lichaam, goed op je voeding te letten is dan ook geen overbodige luxe maar een must. Voeding is namelijk mede bepalend voor je prestaties en heel belangrijk voor je herstel! Hoe jij presteert hangt dus af van wat jij in je mond stopt… Maar wat moet je als sporter dan eten en drinken? Ook op het gebied van voeding en sport zie je allerlei feiten en fabels langskomen die je flink kunnen verleiden of juist in verwarring kunnen brengen. Duursporters zouden bijvoorbeeld bietensap moeten drinken en met de ketonendrank van Chris Froome vlieg je bergen over tijdens de Tour de France. Maar is alles wat er geroepen wordt waar? En hoe kan je dat bepalen? Wat is feit en wat is fictie?

Als je wilt weten wat zinnig en wat onzinnig is binnen de voeding en sport is het belangrijk dat je zelf ook kennis hebt van voeding. De afdeling van Voeding van de Wageningen Universiteit heeft een gratis webmodule ontwikkeld, waarin de basisbeginselen van voeding worden uitgelegd op een leuke en interactieve manier. De module is geheel online te volgen en als je wil kan je zelfs de module afsluiten met een officieel certificaat van de universiteit (wat wel 50 dollar kost). De module is voor iedereen te volgen.

Waar kan je die module vinden en hoe werkt het? Je kan de module vinden via deze linkDaar kan je jezelf inschrijven en op je eigen tempo de module volgen. Als je de module helemaal doet duurt hij ongeveer 8 weken en dan kost hij je 6 tot 8 uur per week. Best een investering, maar dan weet je als je hem afsluit wel alles van voeding en kan je heel goed zelf bepalen welke uitspraken over voeding wel en welke niet kloppen!

VENAVI is begonnen!

En we zijn begonnen! Na een hoop ideeën is uiteindelijk toch de stap gezet om VENAVI echt op te gaan starten. Hopelijk gaan we jullie verblijden met een hoop nieuwtjes, tips en acties de komende tijd!


Om onze start te vieren geven we 15% korting op de video-analyses. Deze actie geldt voor iedereen die boekt voor 30 september. Wees er dus snel bij!